Samler all lyd i ny lytte-plattform

P4-gruppen lanserer «Lyden av Norge» som et nytt digitalt univers for norske radio- og podkastlyttere, med nye og lett tilgjengelige avspillere på alle plattformer. Vi må stå sterkere digitalt og svare gigantene med samme mynt, sier Rune Hafskjær, digitaldirektør i P4-gruppen.

1. desember 2022 fikk alle P4-gruppens radiokanalerog norske podkaster en ny felles tilhørighet og lytteplattform med navnet Lydenav Norge. Det lanseres helt nye lytteapper, nettspillere og apper for bilermed en felles ny merkevare og logo for norske lyttere.

P4-gruppen er Norges største kommersielle radioaktør,og selv om kringkastet DAB står fjellstøtt ser vi behov for å møte fremtidensøkte konkurranse om lyttere og annonsører med en tydelig og kraftfull samletplattform for norsk, redaktørstyrt lyd, sier P4-gruppens digitaldirektør RuneHafskjær.

- Det er mange globale aktører som forsøker å takontroll over norsk radio- og podkastdistribusjon, forsyne seg av norskeannonseinntekter eller på andre måter utgjør en trussel for viktig norskredaktørstyrt lydinnhold. Dette er et viktig steg for å møte denne konkurransenoffensivt, sier Hafskjær.

Den nye plattformen består ved lansering av:

  • Merkevaren «Lyden av Norge» som felles univers og lytteplattformfor alle P4-gruppens radiokanaler og norske podkaster.
  • Slår sammen dagens åtte mobilapper til én, med nyttnavn og logo.
  • Lanserer helt ny felles nettradio-spiller for alle våreradiokanaler og norske podkaster på www.lydenavnorge.no.
  • Lanserer helt ny og fremtidsrettet app for biler medAndroid Automotive (AAOS).
  • Lanserer mulighet for innlogging på alle plattformer,slik at lyttere får en sømløs og moderne brukeropplevelse på tvers avavspillere.

 

- Vi har alltid hatt to distribusjonsspor i hodetsamtidig, med kringkastet DAB i det ene øret og strømmet digital lyd i detandre. Etter FM-slukkingen er dette vår kraftigste og viktigste satsing på langtid, sier Hafskjær.

Den nye plattformen er annonsefinansiert og dermedgratis for norske lyttere, i motsetning til den økende andelen av digitalt lydinnholdsom krever abonnement. 


Lyden av Norge. Logo-illustrasjon.