Sommertid er og blir radiotid
Sommeren nærmer seg, og smarte annonsører sikrer seg plass på radio nå. Tallene viser at stadig flere nordmenn velger ferie i eget land, og dette - kombinert med at de som hører radio om sommeren lytter ekstra lenge - gir radioannonsører en unik mulighet i sommermånedene.

De siste seks årene har det vært en jevn økning i antall nordmenn som ferierer i eget land. Ifølge Statistisk Sentralbyrås reiseundersøkelse var antallet nordmenn på norgesferie i fjor det høyeste noensinne. Mye tyder på at denne trenden bare fortsetter inn i årets sommer.

"Alle" hører radio om sommeren
Om sommeren hører vi radio stort sett over alt, og dette gjør radio til en svært sterkt annonsekanal. Vi lytter på stranda, i båten, på hytta, og ikke minst i bilen.
Bilen er det viktigste fremkomstmiddelet for nordmenn på sommerferie, og så mange som 63% av de som kjører bil lytter på radio. Tall fra Nielsen (PPM 2024) viser at P4 er den klart største kommersielle radiokanalen i bil, med så mange som 2,6 millioner månedlige lyttere. Det er godt over én million mer enn neste kanal på lista.
Om sommeren lytter vi dessuten lenger. I juli hører P4-gruppens lyttere i snitt så mye som 84 minutter om dagen, og det er 12% mer enn gjennomsnittlig lyttertid gjennom hele året. P4-gruppen har i tillegg høy dekning i alle aldre om sommeren.
Som annonsør får du ekstra god oppmerksomhet om sommeren
Det er flere grunner til at det er smart å velge radio som annonsekanal i sommermånedene:
- Man treffer mange nordmenn i feriemodus
- Feriepenger gjør at mange nordmenn har ekstra penger mellom hendene
- Mange forflytter ser i bil, og da hører de fleste radio. P4 er den den klart største kommersielle radiokanalen i bilen
