Radio leverer fortsatt svært gode resultater

Helt nye evalueringer av P4-gruppens radiokampanjer - i samarbeid med Penetrace - viser at det er all grunn til å bruke radio i mediemiksen. I de testede kampanjene leverer radio gode resultater både som salgsutløsende og som merkevarebyggende kanal.

Et mye debattert tema har det siste året dreid seg om å finne tilbake til den gode balansen mellom langsiktig profil-/merkevarebyggende og kortsiktig taktisk/salgsutløsende kommunikasjon

Funn fra anerkjente og omfattende studier på dokumentasjon (Peter Field og Les Binet/Institute of Advertising Practisioners) viser at den perfekte kampanjen for en merkevare bruker 60% av ressursene på emosjonell påvirkning (profil) i brede kanaler samtidig som de resterende 40% av ressursene benyttes til taktiske uttak.

To nylig evaluerte radiokampanjer for fremtredende volum FMCG produkter bekrefter at deres strategi om å å utnytte radio som deknings-, bredde- og salgsutløsende medium virker svært godt. Resultatene viser at radio leverer høy oppmerksomhet og er kosteffektiv i mediemiksen:

FMCG Brand 1 (Budsjettsplitt: TV 50%, Radio 30%, Digitalt (OLV SoMe) 15%, Podcast 5%):

Penetrace-1-NY-fra-asl-redigert.png


FMCG Brand 2 (Budsjettsplitt: Radio 25%, Digitalt (bannerannonser) 75%:

Penetrace-test-2-redigert-NY.png

- Med leveranse på  dette nivået har P4-gruppen og radiobransjen forøvrig et meget godt grunnlag for å forsvare radios rolle i mediemiksen, sier analysesjef i P4-gruppen, Aslaug Kalve.

KILDE: Penetrace/Norstat n=500