P4-gruppen med storsatsing på digital lyd

P4-gruppen lanserte nylig «Lyden av Norge» som et nytt digitalt univers for norske radio- og podkastlyttere. - Vi må stå sterkere digitalt for å beskytte innholdet vårt mot de globale gigantene, sier Rune Hafskjær, digitaldirektør i P4-gruppen.

Nå har alle P4-gruppens radiokanaler og norske podkaster fått en ny felles tilhørighet og lytteplattform med navnet Lyden av Norge. Det er lansert helt nye lytteapper, nettspillere og apper for biler med én felles ny merkevare og logo for norske lyttere. Resultatene har ikke latt vente på seg.

- Vi er svært fornøyd med lanseringen av Lyden av Norge i desember. Halvparten av våre 500.000 unike ukentlige digitale brukere lytter nå på den nye plattformen, og de som lytter hører på oss over fire ganger hver uke i gjennomsnitt og i mer enn én time hver gang, sier Hafskjær.  

Den andre halvparten hører på Sonos, smarthøyttaler, Spotify, Apple Podcast og andre tredjeparter, men P4-gruppen jobber aktivt med å flytte disse brukerne over til egne plattformer.

Lytting på egne plattformer er viktig for å beskytte det norske redaktørstyrte innholdet 


- Det er mange globale aktører som forsøker å ta kontroll over norsk radio- og podkastdistribusjon, forsyne seg av norske annonseinntekter eller på andre måter utgjør en trussel for viktig norsk redaktørstyrt lydinnhold, og dette er et viktig steg for å møte denne konkurransen offensivt, sier Hafskjær.

P4-gruppen er Norges største kommersielle radioaktør, og selv om kringkastet DAB står fjellstøtt ser man nå behov for å møte fremtidens økte konkurranse om lyttere og annonsører med en tydelig og kraftfull samlet plattform for norsk, redaktørstyrt lyd. 

Den nye plattformen er annonsefinansiert og dermed gratis for norske lyttere, i motsetning til den økende andelen av digitalt innhold som krever abonnement. 

Innlogging gjør dessuten at brukeren for første gang kan følge innholdet sitt på tvers av P4-gruppens plattformer, noe som også gir data til målretting, frekvenskontroll og bransjeledende kampanjerapporter.

Dette er den nye plattformen:


  • Merkevaren «Lyden av Norge» som felles univers og lytteplattform for alle P4-gruppens radiokanaler og norske podkaster.
  • Dagens åtte mobilapper sammenslått til én, med nytt navn og logo.
  • Helt ny felles nettradio-spiller for alle gruppens radiokanaler og norske podkaster på www.lydenavnorge.no
  • Helt ny og fremtidsrettet app for biler med Android Automotive (AAOS).
  • Mulighet for innlogging på alle plattformer, slik at lyttere får en sømløs og moderne brukeropplevelse på tvers av avspillere.
Plattformen er tett integrert med «Smartspot», P4-gruppens kraftig økende digitale annonseplattform for målrettet og programmatisk lydannonsering. 

Ny plattform