P4-gruppen med storsatsing på digital lyd

P4-gruppen lanserer nå «Lyden av Norge» som et nytt digitalt univers for norske radio- og podkastlyttere. - Vi må stå sterkere digitalt for å beskytte innholdet vårt mot de globale gigantene, sier Rune Hafskjær, digitaldirektør i P4-gruppen.

Nå får alle P4-gruppens radiokanaler og norske podkaster en ny felles tilhørighet og lytteplattform med navnet Lyden av Norge. Det lanseres helt nye lytteapper, nettspillere og apper for biler med én felles ny merkevare og logo for norske lyttere. 

Beskytter det norske redaktørstyrte innholdet

- Det er mange globale aktører som forsøker å ta kontroll over norsk radio- og podkastdistribusjon, forsyne seg av norske annonseinntekter eller på andre måter utgjør en trussel for viktig norsk redaktørstyrt lydinnhold, og dette er et viktig steg for å møte denne konkurransen offensivt, sier Hafskjær.

P4-gruppen er Norges største kommersielle radioaktør, og selv om kringkastet DAB står fjellstøtt ser man nå behov for å møte fremtidens økte konkurranse om lyttere og annonsører med en tydelig og kraftfull samlet plattform for norsk, redaktørstyrt lyd. 

Den nye plattformen er annosefinansiert og dermed gratis for norske lyttere, i motsetning til den økende andelen av digitalt innhold som krever abonnement. 

Dette er den nye plattformen:

  • Merkevaren «Lyden av Norge» som felles univers og lytteplattform for alle P4-gruppens radiokanaler og norske podkaster.
  • Dagens åtte mobilapper sammenslått til én, med nytt navn og logo.
  • Helt ny felles nettradio-spiller for alle gruppens radiokanaler og norske podkaster på www.lydenavnorge.no
  • Helt ny og fremtidsrettet app for biler med Android Automotive (AAOS).
  • Mulighet for innlogging på alle plattformer, slik at lyttere får en sømløs og moderne brukeropplevelse på tvers av avspillere.

Plattformen er tett integrert med «Smartspot», P4-gruppens kraftig økende digitale annonseplattform for målrettet og programmatisk lydannonsering.