Ny studie: Bruk av riktig musikk i reklame har stor effekt
Musikk skaper følelser og engasjement, og en fersk studie slår nå fast i hvor stor grad dette også gjelder for reklame. Analysen viser at valg av musikk kan være helt avgjørende for reklamens effekt, og anbefalingen er derfor at musikkvalg bør være en viktig del av merkevarestrategien helt fra start.

Studien fra MassiveMusic og Les Binet har analysert 150 reklamer, og resultatet viser at musikk kan ha en dramatisk effekt på resultatet av reklamen. Til tross for dette blir musikk altfor ofte behandlet som et element man bare «slenger på» til slutt.
Forskerne peker på at musikk i reklame er en undervurdert nøkkel til suksess, og at så mye som 20-30% av reklameeffekten kan tilskrives musikken.
Studien konkluderer med at musikk i reklame bør tas på større alvor fordi:
- Musikk reduserer prisfølsomhet med opptil sju ganger når den er skreddersydd til budskapet
- Musikk øker merkevarekjennskapen fem ganger når den er uventet og kreativ
- Musikk skaper direkte respons, og øker dermed trafikken til butikk, nettbutikk og i sosiale medier
Hva betyr dette for radio?
For radiobransjen er dette en kraftig påminnelse: Lyd er ikke bare bærer av et budskap, men det er selve budskapet! Det handler altså ikke bare om å velge en kjent låt, men å bruke lyd kreativt og målrettet for å forsterke merkevaren.
Når musikk og lyd brukes strategisk i radioreklame kan det gi betydelig høyere avkastning!
«Ta musikk på alvor og bruk den kreativt – den kan ha større effekt enn alt annet du gjør med produktet og budskapet»
Les Binet, Binet Consulting Ltd