Nielsen: Markedsførere undervurderer effekten av radio

En ny global rapport fra Nielsen avslører at radio gir nest høyest ROI av alle mediekanaler. Likevel er radio en av de mest undervurderte kanalene blant markedsførere.

HØY ROI PÅ RADIO: Nielsen peker i sin rapport på at mange markedsførere underinvesterer i kanaler som faktisk bygger merkevare og langsiktig vekst.
I vår tids medielandskap er det mer avgjørende enn noensinne å investere kostnadseffektivt. Kutt i mediekanaler med høy rekkevidde - som radio - kan resultere i underinvestering i merkevarebygging på lang sikt

Nielsens årlige markedsføringsrapport for 2025 viser at markedsførere øker investeringene i digitale kanaler fordi disse er enkle å måle og dermed oppfattes som mest effektive. Men enkel måling betyr ikke nødvendigvis høyere effektivitet eller høyere ROI på lang sikt. Snarere tvert imot!

Lave CPM-er kan nemlig være misvisende, og denne skjevheten kan føre til underinvestering i tradisjonelle kanaler, som radio.

Nielsens advarer derfor i sin studie mot å underinvestere i mediekanalene som faktisk bygger merkevare over tid, og minner om at radio gir følgende: 

  • Nest høyest ROI (kun slått av sosiale medier)
  • Sterk påvirkning på merkevarekjennskap over tid
  • Tillit og tilstedeværelse i hverdagen 

Helt ny 2
NIELSENS NYESTE DATA: Viser en tydelig kontrast mellom hvordan markedsførere oppfatter kanalytelse og hvordan disse kanalene faktisk presterer når det gjelder avkastning på investering (ROI). Dette kan føre til underinvestering i merkevarebygging, som er avgjørende for langsiktig vekst.

Radio er en effektiv, målrettet og kostnadseffektiv kanal som bygger både merkevare og resultater – samtidig.