Nielsen: Markedsførere undervurderer effekten av radio
En ny global rapport fra Nielsen avslører at radio gir nest høyest ROI av alle annonsekanaler. Likevel er radio en av de mest undervurderte kanalene blant markedsførere.

I vår tids medielandskap er det mer avgjørende enn noensinne å investere kostnadseffektivt. Kutt i mediekanaler med høy rekkevidde - som radio - kan resultere i underinvestering i merkevarebygging på lang sikt.
Nielsens årlige markedsføringsrapport for 2025 viser at markedsførere øker investeringene i digitale kanaler fordi disse er enkle å måle og dermed oppfates som mest effektive. Men enkel måling betyr ikke nødvendigvis høyere effektivitet eller høyere ROI på lang sikt. Snarere tvert imot!
Lave CPM-er kan nemlig være misvisende, og denne skjevheten kan føre til underinvestering i tradisjonelle kanaler, som radio.
Ifølge Nielsens ferske studie, gir radio:
- Nest høyest ROI
- Sterk påvirkning på merkevarekjennskap
- Tillit og tilstedeværelse i hverdagen
Radio er en effektiv, målrettet og kostnadseffektiv kanal som bygger både merkevare og resultater – samtidig.