Flax avgjorde september-Sølvmikken

Det er ikke slump at Norsk Tipping og TRY har vunnet Sølvmikken for september med sin Flaxlodd-reklame, ifølge juryen: «Kunden er kanskje Flax, men førsteplassen den er velfortjent.»

Fun fact: Ordet «onomatomania» beskriver en «irrasjonell frykt for ord», men brukes også om en langt mer hverdagslig situasjon: frustrasjonen du føler ved å ha et navn, ord eller uttrykk «på tunga».

Det kan være dette hovedpersonene lider av i TRYs radiokampanje for Flaxlodd, men muligens er de bare veldig distré. Fantasien deres er det i hvert fall ikke noe galt med.

Juryens betraktninger lyder som følger: «Du vet når du lager en radiokampanje for en kunde, som tilfeldigvis sendes inn til en konkurranse, og så synes juryen det er både klokt tenkt og fint skrevet, siden det skaper noen veldig morsomme bilder i hodene deres, og så plutselig sitter man der med en førsteplass i Sølvmikken, som også gir deg en New York-billett i lomma? Kunden er kanskje Flax, men førsteplassen den er velfortjent.»

Det er Trys kreative team Jørgen Bøhle Bakke og Ester Hjellum som står bak kampanjen, og de to har dermed sikret seg plass på den årlige «Kreatører på tur»-reisen til New York sammen med de øvrige måndedsvinnerne i 2017. I tillegg er det holdt av en ekstra plass til det byrået som samler mest poeng totalt gjennom hele året.

 Her kan du se hvilket byrå som leder så langt.

Samtlige tre kampanjer denne måneden er produsert av Verdens Sterkeste Mann.

Hør månedens og tidligere vinnere på gullmikken.no.