Creuna til topps i Mai-Sølvmikken

Er det virkelig bare de med krøller som får rimelig drivstoff hos St1? I radiokampanjen Creuna har laget for bensinstasjonskjeden kan det høres sånn ut, og dette grepet likte sølvmikkjuryen så godt at den kåret kampanjen til den beste på radio i mai!

For det foregår helt avsindig spesifikk segmentering i den nye radiokampanjen for bensinstasjonskjeden St1, som med et knippe spotter lover billig bensin til folk som enten har krøller, briller, er feminister eller frimurere, har silikonpupper eller rett og slett er dust i hue. Men så smetter de inn en kjapp disclaimer/fraskrivingsklausul mot slutten som forteller at tilbudet også gjelder alle andre. Dette er grep som utgjør det lille ekstra for oppmerksomheten mener Sølvmikken-juryen i sin begrunnelse:

«ST1 klinker til med kjempebillig bensin til alle, fortalt ved å rette budskapet mot noen tilsynelatende veldig få. Et av juryens medlemmer innrømmet å ha gått fem på, da vedkommende hørte tilbudet til frimurere på radioen i bilen. Dette er enkel og tydelig kommunikasjon, som gjør at du spisser ørene det lille ekstra. I en solid og bred kampanje trekker juryen fram spotten «Dust i hue» som en liten favoritt.»

Kreativt team hos Creuna har vært Anders Asheim og Petter Andersen, og spottene ble produsert av Både Og Radiobyrå.

Andreplassen gikk til McCann for en Peugeot-kampanje, mens tredjeplassen gikk til Både Og Radiobyrå for en kampanje for Würth.

Hør alle vinnerspotene HER.