All-time high for P4!

På samme dag som P4 slukker sine FM-sendinger i Trøndelag og Møre og Romsdal, melder kanalen om tidenes beste første kvartal. Radiokonsernet har i løpet av sine 24 år på lufta aldri hatt høyere omsetning i årets tre første måneder.

P4-sjef Kenneth Andresen mener det er mye å glede seg over om dagen. – Vi legger bak oss et historisk godt kvartal der både byråomsetningen og direkteomsetningen øker. Vi opplever et radiomarked med god fart og vekst. En spesielt hyggelig trend i år er at vi ser en økende grad av nye annonsører som velger radio, sier Andresen.

P4-sjef Kenneth Andresen. Foto: P4

P4-sjefen tror den nye radiohverdagen med flere kanaler og større tilbud er en medvirkende årsak til at flere velger radio. 

– Radio som medium har stått som en påle gjennom FM-slukkingen, og det er like mange lyttere som gleder seg over å høre på radio hver eneste dag som på samme tid i fjor, sier Andresen. Han viser til at de to nye kanaler P9 Retro og P10 Country har fått en varm mottakelse hos lytterne, noe som bidrar til at P4 øker sin andel av den kommersielle lyttingen til 69 prosent i Q1.

– Nå går det mot sommer og vi er på vei inn i en periode som historisk sett er veldig sterk for radio, sier P4-sjefen. –  Jeg merket meg at MIO-tallene tidligere i uken viste en annen utvikling vi ikke kjenner oss igjen i, for vi opplever både en økt byråomsetningen og vi ser allerede nå at det er veldig stor etterspørsel de nærmeste månedene, avslutter Andresen.

PPM-Tall fra Kantar TNS

Dekning, daglige lyttere, totalradio:

Q1-16 3.008.000

Q1-17 2.998.000

Lyttertid:

Q1-16123 minutter daglig blant dem som lytter på radio. 84 minutter i befolkningen totalt

Q1-17123 minutter daglig blant dem som lytter på radio.

83 minutter i befolkningen totalt.