Steddy fikk økt kjennskap og nye oppdrag med målrettet lydkampanje
Steddy ønsket å tiltrekke seg flere kunder og å få økt kjennskap om merkevaren. En digital radiokampanje ga kraftig økning i både kjennskap og antall personer som tok kontakt via nettsiden.

| RADIOSPOTTER | ![]() |
Håndverkertjenesten Steddy tilbyr oppussings- og renoveringstjenester. Som relativt nyetablert hadde selskapet lav kjennskap sammenlignet med konkurrentene Anbudstorget og Mitt Anbud. Dette ønsket Steddy å gjøre noe med, og de la derfor radio inn i mediemiksen.
Mål:
Steddy hadde to mål med radiokampanjen:
- De ønsket å bygge kjennskap til tjenesten og få nye kundeoppdrag.
- I tillegg ville de rekruttere flere håndverkere til å bli en del av Steddy.
Begge budskapene skulle treffe to ulike målgrupper i ulike geografiske områder.
Geografisk målrettet lydkampanje:
En geografisk målretting på radio er mulig å få til med P4-gruppens målrettingsverktøy Smartspot, som tilbyr segmentering på både alder, kjønn og geografi.
Med Smartspot treffer man digitale lyttere, altså de som strømmer P4-gruppens radio- og podkastinnhold i bilen, på PC, via mobil, Spotify, Sonos eller på smarthøyttalere.
For Steddy var målet å rekruttere håndverkere i Oslo og Akershus, mens de ønsket å få inn kundeoppdrag i resten av landet.
Radiokampanjen:
Produksjonsselskapet Krypton lagde to humoristiske spotter som henvendte seg til hver sin målgruppe: Den ene spotten anbefalte folk som pusser opp å velge Steddy, mens den andre oppfordret dyktige håndverkere til å bli en del av Steddy.
Begge spottene ble avsluttet med en oppfordring om å gå inn på steddy.no. Resultatene viste at mange av de som hørte spottene gjorde nettopp det!
Resultat:
- Radio økte trafikken til nettsiden: Radiokampanjen ga en kraftig økning i antall personer som skulle renovere sin bolig og som sendte inn oppdrag på oppussing. Før radiokampanjen hadde Steddy.no en snittkonvertering på 2,4. Da kampanjen startet steg tallet til 4,3.
- Radio var kostnadseffektivt: Ved å sette en konverteringspixel på Steddy.no kunne man i etterkant måle hvor mange som gikk inn på nettsiden etter å ha hørt radiospotten. På den måten kunne man måle såkalt «return on ad spend» (ROAS). Resultatet viste at verdien av konverteringene var 66% høyere enn kostnadene av kampanjen.
- Radio økte kjennskapen: Det var 118% høyere kjennskap om merkevaren Steddy blant de som hadde hørt den digitale spotten, i forhold til de som ikke hadde hørt den.

"Radio ga oss en tydelig tyngde og økt synlighet i markedet. Samarbeidet med P4 åpnet for et stort potensial – ikke bare blant de som er midt i en oppussingsfase, men også hos de som bærer på renoveringsplaner for fremtiden. Radio fungerer som en effektiv døråpner, og i kombinasjon med digitalt søk og sosiale medier skaper det en helhetlig kundereise. Det er spesielt verdifullt å kunne fange opp igjen de som har hørt oss på radio, søkt oss opp, og blitt bedre kjent med hvem vi er og hva vi tilbyr"
Charlotte Solberg, Markedssjef for Steddy AS