SPAR bygde kjennskap med sponsorat på radio

SPAR ville at flere skulle kjenne til at de selger ferdiglagde varme biff- og kyllingburgere i sine butikker. Et sponsorat på P4 ga et kraftig løft i både kjennskap og salg.

PUPULÆR BURGER: Varme burgere fra SPAR fikk et løft i både kjennskap og salg etter et sponsorat på radio. Foto: SPAR

  • PRODUKT: Varme burgere
  • KAMPANJEPERIODE: Uke 27-31 2025
  • KAMPANJETRYKK: 66 GRP
  • FLATER HOS OSS: Sponsorat
  • MEDIEBYRÅ: Carat
RADIOSPOTTER

Bakgrunn:

SPAR er en supermarkedkjede med rundt 290 SPAR- og Eurosparbutikker over hele landet. I alle butikkene selges det varme ferdigstekte biff- og kyllingburgere som kundene enkelt kan nappe med seg fra et selvbetjent varmeskap. Dette ønsket SPAR å få ekstra oppmerksomhet om sommeren 2025.

Kampanje:

SPAR kjøper jevnlig spotkampanjer på P4, men for å få enda høyere share of voice gikk de denne gangen også for et sponsorat på radio. Ved å sponse Jackpot på P4 fikk SPAR eksponeringer for sine varme burgere i forbindelse med avvikling av den populære konkurransen i P4s Radiofrokost. 

I sponsvignettene valgte SPAR å fokusere på henholdsvis «varm kyllingburger fra SPAR og Eurospar» og «varm biffburger fra SPAR og Eurospar».

Hva er et sponsorat på radio?

Et sponsorat på P4 kan være alt fra en skreddersydd aktivitet som varer i én uke, til sponsing av faste programmer, konkurranser og innslag som går på lufta flere ganger om dagen hver eneste dag gjennom et helt år.

I sponsorvignetten eksponeres annonsøren før og etter det aktuelle programmet/innslaget med navn, varemerke, produkt eller tjeneste.

Et sponsorat er effektiv merkevarebygging, gir stor tilstedeværelse på lufta, og er i tillegg svært kosteffektivt. Rask dekning, høy frekvens og lav kontaktpris (CPT) er tre suksessfaktorer for et vellykket sponsorat.

Resultater:

SPAR-sponsorat ble testet i etterkant, og resultatet viste at kampanjen fungerte svært godt og ga høy kjennskap til produktene:

51 % av respondentene som hadde lyttet på P4 den siste tiden var klar over at SPAR/Eurospar solgte ferdiglagde varme burgere i butikken.

Det er signifikant flere som vet at det selges ferdiglagde burgere hos SPAR hos de som har lyttet på P4.

Det er signifikant flere som husker sponsoratet i gruppen som har kjøpt burgere hos SPAR den siste tiden.

• 12 % av respondentene sier at de har kjøpt ferdiglagde kylling- eller biffburger hos SPAR den siste tiden. I gruppen som husker sponsoratet er det signifikant flere - hele 33 % - som svarer det samme.  


"SPAR har butikker over hele landet, og det er viktig for oss å bli lagt merke til av både kunder og kjøpmenn der de befinner seg. Det er få medier som kan levere så høy dekning og frekvens som radio, så derfor er radio en helt sentral del av vår mediemiks. Med sponsoratet bygger vi kjennskap over tid, og vi har hatt en fantastisk salgsvekst på kylling – og biffburgerne våre"

Martin Munthe-Kaas

Markedssjef SPAR/EUROSPAR

Ta kontakt

Helen Dessingthon
Radiorådgiver
M: +47 90 532 033