Musti bygget kjennskap på radio

Dyrebutikk-kjeden Musti ønsket å bygge seg opp i Norge som den beste destinasjonen for kjøp av fôr og utstyr til hund og katt. Radio ble en helt avgjørende del av strategien.

KJENT FOR Å HA ALT TIL HUND OG KATT: Musti har valgt å stå i sitt radiokonsept over tid, og blir belønnet med en kraftig kjennskapsøkning.

  • PRODUKT: Utstyr til dyr
  • KAMPANJEPERIODE: 2016 - ytd.
  • FLATER HOS OSS: Radio
  • MEDIEBYRÅ: Flokk
  • PRODUKSJONSBYRÅ: BådeOg
RADIOSPOTTER
Musti åpnet sin første butikk i Oslo i 2016, og har siden åpnet butikker over hele Norge. Kjeden har store ambisjoner, og målet er å være en kjent og tilgjengelig dyrebutikk for dyreelskere i alle landsdeler. 

Bakgrunn: 

Radio har vært en viktig del av mediemiksen helt fra start, og fra 2020 ble radio valgt som et av hovedmediene. Strategien var å ha et «always on-løp», dvs. å være jevnt til stede i store deler av året med tilpasset budskap i forhold til sesong. 

Musti og BådeOg utviklet et radiokonsept som skulle være informativt og samtidig formidle en hyggelig atmosfære og kjedens store hjerte for dyr. Mediebyrået Flokk ga gode råd underveis, og var en viktig sparringspartner for Musti.

Radiokonseptet: 

Målet med radiokonseptet til Musti er at det skal kunne brukes over tid. Alle spottene har den samme lett gjenkjennelige musikken, og alle har et taktisk budskap, men ut over dette kan både sangtekst, tema og spotlengde lages i mange ulike varianter. 

Dette gjør at konseptet lett kjennes igjen, raskt kobles til avsender og at det blir godt likt. Spottene er testet av analyseselskapet Penetrace to ganger, og de scoret høyt på både liking og avsender-identitet.

Resultat: 

  • Økt kjennskap i befolkningen: Bare fra 2023 til 2024 økte den hjulpne kjennskapen signifikant, fra 57% til 59%
  • Økt kjennskap i målgruppen: Hjulpen kjennskap hos gruppen som sier at de har husdyr var på hele 79% 
  • Økt kjennskap hos de som lytter på P4s kanaler: Hvis man isolerer de som lytter på P4-gruppens radiokanaler og har husdyr, er hjulpen kjennskap på hele 85% 
Graf Musti
RADIO ØKTE KJENNSKAPEN: Tall fra Kantar Forbruker&Media (MGI, 2025.1) viser at radio virkelig gjorde jobben for Musti.

"Som en kjede i etablering og vekst har det vært viktig for oss å gjøre merkevaren synlig og bygge kjennskap i hele landet. Radio har vært en helt avgjørende kanal for å lykkes med dette. Den gir oss en bred og effektiv rekkevidde, og har vært en viktig brikke i å etablere Musti som den foretrukne destinasjonen for hunde- og katteeiere i Norge"

Anne Langås, Marketing Manager, Musti Norge AS

Ta kontakt

Lena Thorén
Radiorådgiver
M: +47 92 835 271