God kreativ radioreklame for Telia ga resultater

Å bruke tid og krefter på å lage skikkelig gode radiospotter er smart! Det er Telias radiokampanje for mobilabonnementet Telia X et godt eksempel på. Kampanjen ble både godt likt og fikk høy oppmerksomhet, i tillegg til at den vant månedens Sølvmikk for godt radiohåndverk.

GODT RADIOHÅNDVERK GA STOR EFFEKT: En kreativ og godt gjennomarbeidet radiokampanje for Telia X ble godt likt og fikk høy oppmerksomhet. Samtidig fikk Telia økt trafikk til nettsiden.

  • PRODUKT: Telia datadeling
  • KAMPANJEPERIODE: Uke 24-26 2025
  • KAMPANJETRYKK: 110 GRP
  • FLATER HOS OSS: Radio
  • REKLAMEBYRÅ: Try
RADIOSPOTTER

Bakgrunn for kampanjen

Telia X er et mobilabonnement som blant annet inkluderer ubegrenset data. Da Telia åpnet for muligheten til å overføre opp til 30 GB til barna eller andre i familien, ville de fortelle om dette i en kampanje som ble lagt godt merke til. Telia laget både TV- og radiokampanje, men valgte to ganske ulike måter å gjøre det på.

Kampanjens kreative idé tar utgangspunkt i at foreldre kan bruke data som valuta og en slags belønning til barna. I filmene er det foreldrene som får barna til å utføre ulike tjenester i bytte mot mobildata, mens det i radiospottene er kidsa som bruker smisk til å lure til seg data fra foreldrene.

Grundig jobb med radiospottene

At man gjorde denne endringen da reklamekampanjen skulle tas ut på radio var helt bevisst fra Telias side. De ville ha et annet kreativt budskap på radio enn i filmen, og ønsket blant annet å spille på sjarm.

Telia og Try jobbet derfor systematisk og grundig for å finne den riktige måten å snakke på, og landet til slutt på et humoristisk konsept hvor de unge trykker på akkurat de rette knappene for å innynde seg hos sine foreldre.

Kampanjen ga flere gode resultater

  • Radiospottene ble godt likt: En RAMtest blant radiolyttere viste at en stor andel av de spurte likte spottene svært godt. Generelt sett var svarene i testen langt over gjennomsnittet av tester i samme bransje. Lytterne syntes reklamen var enkel å forstå, positiv og original, og mange svarte at de ønsket å søke mer informasjon om - og å kjøpe – Telia X.

  • Spottene fikk heder for godt radiohåndverk: Radiokampanjen gikk helt til topps i radioreklamekåringen Sølvmikken for juni. Juryen pekte i sin begrunnelse på at det var det grundige og gode håndverket som gjorde at Telia og Try var verdige vinnere:

«Disse spottene fra Telia er ekstremt godt produsert, timingen er nydelig og castingen perfekt (...). Her har Telia tatt konseptet vi har sett på TV videre på radio på en så god måte at det beriker hele kampanjen".

  • Økt trafikk til nettsiden: Trafikken til Telias mobilabonnement-sider økte med 22% i juni sammenlignet med måneden før. Reklameoppmerksomheten økte også i kampanjeperioden. Dette er gode resultater med tanke på den harde konkurransen i bransjen, og at Telia i juni kun hadde 10% Share of Voice sammenlignet med konkurrentene ICE og Telenor, som lå på henholdsvis 32% og 33%.

«Det er gøy å se hvor godt vi har truffet! Ved å gjøre tilpasninger av det kreative konseptet har radio både styrket og skilt seg positivt ut i den totale kampanjen. Vi er heldige som har et reklamebyrå som legger så mye arbeid i å få det perfekt, og som i tillegg er så rå på storytelling og bruk av humor. Alt dette har hatt mye å si for at radio har blitt en stadig viktigere del av våre kampanjer»

Ingvild Steg

Head of Brand&Marketing Telia/OneCall/Mycall

Ta kontakt

Helen Dessingthon
Radiorådgiver
M: +47 90 532 033