Bunnpris med egen låt på radio - Skilte seg ut og ble godt likt

Bunnpris ønsket å utvide sin mediemiks, bli mer synlige i mediebildet og i tillegg skape oppmerksomhet rundt sine mange gode tilbud. Dagligvarekjeden valgte å gå for en egen signatur-låt på radio, og kampanjetester viser at spottene ble godt likt og at de satte et tydelig avtrykk i lytternes bevissthet.

  • PRODUKT: Dagligvare
  • KAMPANJEPERIODE: Andre halvår 2021
  • KAMPANJETRYKK: 74 GRP pr. uke
  • MEDIEBYRÅ: Carat
  • REKLAMEBYRÅ: Både Og.
RADIOSPOTTER
Alle de store dagligvarekjedene er store på radio, så da den litt mindre kjeden Bunnpris skulle prøve radio for første gang gjaldt det å skille seg ut for å bli lagt merke til. Valget falt på en egen Bunnpris-låt basert på Katrina and the Waves låta «Walking on sunshine», og denne gikk igjen i alle spottene.

Effekten av radiokampanjen ble testet av analyseselskapet Penetrace etter at spotkonseptet hadde gått på lufta et halvt år. Resultatet viste at lytterne både likte spottene godt, syntes de var enkle å forstå, husket at Bunnpris var avsender og ikke blandet kampanjen med andre dagligvarekjeder.

Graf
56% av de som husket å ha hørt spottene kunne gjengi at dette var reklame for Bunnpris, og det betyr at Bunnpris har et konsept som i stor grad eies av dem, og ikke andre. Dette er en viktig forutsetning for å bygge effekt for egen merkevare.

Dette er fantastisk bra resultat i en tøff bransje som dagligvare, særlig sett i lys av at Bunnpris hadde en betydelig lavere investering enn sine konkurrenter. Kampanjens mediemiks besto i kanalene DM, SoMe, Display og Radio, hvor radio målt opp mot øvrige kanaler var den mest kosteffektive kanalen per oppmerksomhetspoeng.

P4s erfaring er at det lønner seg med langsiktig bruk av lyd for å bygge en merkevare. Bunnpris’ gode testresultater gjør at de nå har et langsiktig perspektiv på å bruke låten sin på radio. 

«Vi er godt fornøyde med resultatene som P4 viser til, samt tilbakemeldingene vi får internt i kjeden. Radioreklamen har gitt oss den nasjonale oppmerksomheten vi ønsket, og har vist seg å være særlig oppmerksomhetsskapende, og lett å huske og å synge med på.»


Lars Langø, Markedskoordinator Bunnpris

Ta kontakt

Helen Dessingthon
Radiorådgiver
M: +47 90 532 033