Sommertid er radiotid!

Lite reklamestøy, lang lyttertid og stor kjøpekraft om sommeren gir annonsører en unik mulighet på radio. Ferske tall fra Kantar TNS viser at vi om sommeren i snitt hører ni minutter lenger på radio enn ellers i året. Radioen er en naturlig del av ferien.

I slutten av juni får mange nordmenn tilbake på skatten og alle mottar feriepenger. Det er bare julehandelen som ligger høyere enn sommermånedene mht forbruk pr. husstand. I gjennomsnitt hører radiolytterne 9 minutter lengre på radio i juli i forhold til resten av året. Totalt lytter vi nordmenn på radio 135 minutter i snitt alle dager i juli, mot 126 minutter ellers i året. Som annonsør treffer du lyttere i et positivt avslappet feriemodus, samtidig som mange også har mer penger å rutte med om sommeren.

Lytting-Nyhetsbrev.jpg

På sommeren er det høyt forbruk og lave reklameinvesteringer. Dette betyr mindre støy og en unik mulighet til å bygge kjennskap og oppnå dominans i media innenfor den enkelte bransje. I juli, på et tidspunkt av året når over halvparten av alle nordmenn har økt kjøpekraft pga utbetaling av skatteoppgjør og feriepenger, opplever vi en nedgang i reklamekjøp i forhold til resten av året.

Handelsstanden åpner for kjøpefest, nordmenn bruker mer penger i butikkene – samtidig som mange av reklamekjøperne også tar ferie. Det betyr økte muligheter for å trenge igjennom støymuren for annonsører som satser på sommerkampanjer.